Totth Benedek: Holtverseny

totth-benedek-holtverseny-pdfMEGJELENÉS: 2014
OLDALSZÁM: 248
KIADÓ: Magvető
ÉRTÉKELÉSEM: 5/5

Magyarország valamelyik elhagyatott, vidéki elkerülőútján egy kamaszokkal teli sportkocsi száguld a koromsötét éjszakában. Éppen elég fenyegető kezdet ez egy regényhez, de még így is váratlan, ami a folytatásban következik. Totth Benedek nem bánik kesztyűs kézzel sem regényalakjaival, sem az olvasókkal első könyvében. A kamaszregény, a krimi, a lélektani thriller és a fejlődési regény elemei keverednek ebben a különös, nyomasztó és olykor mégis humoros, kegyetlen, de nem öncélú prózában. Ha valaki a mai Magyarországra, s a benne meglehetősen elhagyatottan, néha boldogan, többnyire boldogtalanul, olykor szomorúan, de gyakrabban inkább dühösen ténfergő tizenévesekre ismer, nem téved nagyot. Mégsem a társadalomkritikán van a hangsúly, hanem a nagyon is személyes szembenézésen azzal a kamasszal, aki mi magunk is voltunk, vagy lehettünk volna ezen a sivár, nem vénnek való vidéken, ahol még a vaddisznók sem azok, amiknek látszanak.

Olyan sok jót hallottam erről a regényről, így nem volt kétség számomra, hogy én is elolvasom. De persze úgy indultam neki, mint a többi olvasmányomnak, hogy konkrét véleményeket nem kerestem, a fülszövegből is csak az első mondatokat olvastam, mert nem akartam semmilyen spoilerbe vagy általam felállított előítéletbe beleütközni. Így aztán meg is lepődtem, mikor pofán csapott a regény meglehetősen erős stílusa, mert egyáltalán nem erre számítottam. Majdnem úgy volt, hogy be is csukom, és félreteszem, mivel akkor nem éppen ilyen “dühös és káromkodós” hangulatban voltam, de aztán mégiscsak belekezdtem, és azt vettem észre, hogy totálisan leköt és érdekel. És odabasz. Igen, leginkább az “odabasz” szó fejezi ki a regényt minden értelemben.

Mostanság észrevettem magamon, hogy egyre jobban csípem a jó kis változatos káromkodásokat, hiszen olyan szép is a magyar nyelv, annyira változatos és kreatív káromkodásokat lehet nyomni magyarul, hogy bele is tudok szeretni egy-egy ilyen csavaros szófordulatba. Itt aztán bőven volt ilyen! Nem győztem vihogni a szereplők élénk szóhasználatán, na meg a szókimondó stílusán. És úgy az egész regényen. Aztán persze magamban rimánkodtam, hogy ez a mai fiatalság ne legyen ennyire… elveszett? kegyetlen? nemtörődöm? balfasz? mint ahogy a regényben ezt elénk vázolta az író. Kértem a sorsot, hogy ez inkább figyelmeztetés, ne pedig társadalmi leírás legyen. Legyen ez görbe tükör a fiatalságnak, akik már jólétükben azt sem tudják, mit csináljanak, csak lebegnek a vízen, és próbálnak valahova úszni, de nem tudnak, mert valami lebénította őket. Ez a bénító eszköz pedig nem más, mint a 21. század.

Mi a retkes büdös szájbabaszott kurva anyjának fekszik ez ki az útra? A hülye fasz köcsög buzi állat köcsög.

A szép káromkodásokon meg a drogozós-kúrós-betépős bulizásokon túl nem egy igazi kamaszregényt, hanem sokkal inkább egy tanító szándékú felnőttregényt kapunk. Hogy talán itt az ideje odafigyelnünk gyerekeinkre, mert rájuk csapódik le a világ összes mocska, ugyanis ők a legérzékenyebbek a felnőttek, azaz a társadalom bénázásaira. Egy csapat kamasz halmoz hibát hibára, és mindezt egy kis odafigyeléssel el lehetne kerülni. De vajon elér-e ez a regény meg a mondanivalója azokhoz, akiknek mindezt szánták?

Nagyon figyelemfelkeltő és elgondolkodtató Totth Benedek regénye, mely nem mellesleg az író első megjelent könyve. Negatívumként talán annyi róható fel, hogy a vége kissé elkapkodott lett, de mindezt ellensúlyozza az az erős kritika, mely a könyv minden egyes sorába rendesen beleivódott. Nem hosszú történet, mégis üt, jobban mondva odabasz egyet az olvasónak. Mi pedig ez egyszer legyünk csak mazochisták, és tűrjük el a fájdalmat.

Reklámok

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

