E. L. James: Grey

e-l-james-grey-pdfMEGJELENÉS: 2015
OLDALSZÁM: 720
KIADÓ: Libri
ÉRTÉKELÉSEM: 4/5

E. L. James újraírta az elmúlt idők legsikeresebb bestsellerét.
Eljött a várva várt pillanat, amikor a Szürke-rajongók végre a titokzatos és izgató Christian gondolatai közé férkőzhetnek. Christian Grey szavain, gondolatain és álmain keresztül végre megtudjuk a titkot, mit gondolt a férfi az Anastasiával folytatott szenvedélyes kapcsolatáról.
A férfi gyönyörű, okos és a hatalom megszállottja. Világa rendezett, szigorú szabályok szerint működik, de fájdalmasan üres, mindaddig, amíg Anastasia Steele be nem lép az életébe. Miért nem képes ellenállni Ana csendes szépségének? Miért nem tud elszakadni tőle? Mi űzi ebbe a vakmerő és szenvedélyes viszonyba, ami mindkettőjüket felőrli? Ana átlát az álcának használt ridegségen, amivel Christian gyermekkori traumáit és szeretetlenségét palástolja. Vajon képes a lány csillapítani a fájdalmat, vagy a férfi lelkét emésztő sötét vágyak és öngyűlölet végül elűzik mellőle azt, aki az utolsó reménysugár lehetne az életében?

Idén végre megkaptuk a várva várt folytatást, azaz Christian szemszögéből megírva a Szürke ötven árnyalatát. Három éve, mikor olvastam a trilógiát, akkor nagyon elvarázsolt ez az egész történet, én a rajongók, és nem az utálók táborát erősítettem, és nem érdekelt, hogy ki mit mond. Realista szemmel persze láttam a történet buktatóit, hibáit, de annyira elködösítettek az érzelmeim a történettel kapcsolatban, hogy nem tudtam nem imádni. Aztán tavaly valamikor beleolvastam újra a második részbe (mely kedvencem volt a három közül), már olyan szinten idegesített Anastasia narrálása meg belső istennői, hogy nem sokat tudtam belőle elolvasni. Így aztán már csak a filmet vártam (ami szintén csalódás volt Jamie Dornan szexi külseje ide vagy oda), és a Christian-féle szemszöget, melyről 100%-ig biztos voltam, hogy megjelenik (mert le kell húzni minél több bőrt még a rajongókról). Hát nem is tévedtem, idén megkaptuk ezt is, a magyar változatot pedig a tönkrement Ulpius-ház helyett a Libri Kiadó gondozásában.

Nos, itt a másik ok, amiért kíváncsi voltam rá, hiszen a régi, Tótisz-féle fordítás botrányosan szar volt. De mivel azóta a fordító úr is elhunyt, és a kiadó is becsődölt, egyértelmű volt, hogy jobb fordításban jelenik meg (mert ennél már csak jobb lehet). És tényleg, mennyivel másabb ilyen minőségben olvasni a történetet! Az elején mondjuk zavart, hogy az új fordító rengetegszer használta a kefélés szót, mely szerintem az egyik legutálatosabb kifejezés erre a bizonyos igére, noha annyiféle szóval le lehet írni, de aztán a végére megszoktam. És végre nem voltak belső istennők, se nyavalygások, se semmi idegesítő momentum, inkább vicces és poénos volt Christian gondolataiba belelátni. Meg persze a belső démonaira.

Igaz, a belső vívódások, a gyerekkori traumák csak a könyv végére bontakoztak ki, és lehetett volna kicsit több belőlük, de hát kell még a másik két könyvre is tartogatni egy kis potenciált. Viszont az eleje tényleg nagyon tetszett, ahogy megismerkedett Anával, és ahogy a lány kihívás elé vitte őt, minden szempontból.

Jamie-DornanTulajdonképpen egyáltalán nem unatkoztam olvasás alatt, pedig már egyszer elolvastam a sztorit az eredeti szemszögből, és párszor már a filmet is megnéztem. Na igen, erről jut eszembe, a film miatt most már Christiant Jamie Dornan képében képzeltem el, amit egyébként nem bánok, mert még mindig imádom. Viszont Ana is először Dakota Johnsonként lépett be a képzeletemben, de aztán rögtön szánt szándékkal elhessegettem, mivel rohadtul nem tetszett a filmbeli karaktere. Hát igen, ez van, ha filmet készítenek egy bestsellerből.

Szóval én nem bántam meg, hogy elolvastam a Grey-t. Persze, kezdhetném alázni, hogy eleget tegyek a társadalmi normáknak, meg minden, de nem nagyon érdekel, ki mit gondol. Bár a túlzott hype-ot tényleg nem érdemli meg, de nem rosszabb vagy jobb bármelyik hasonló regényrél a kategóriájában.

Reklámok

One thought on “E. L. James: Grey

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

