Ha blogolni szeretnél, akkor…

…ideje tisztázni magadban pár dolgot. Itt a szünet, és sokan unaloműzés gyanánt kezdenek el blogolni, mert ki szeretnék magukat próbálni, milyen is rendszeresen egy bizonyos olvasóközönséghez szólni. Vagy csak szimplán kreatívan akarják tölteni a szabadidejüket. De azért a blogolás nem olyan egyszerű, mint az elsőre gondolja az ember. És ha valaki sikeresebb akar lenni, mint az átlag, azért bizony “meg kell szenvedni”. Én majdnem 10 éve vagyok jelen a netes szférában, tehát nem ma kezdtem ezt az egészet, mégis csak ezzel a bloggal értem el olyan szintű sikert, ami említésre méltó. Viszont ne gondolja senki, hogy az előző blogjaim vagy oldalaim időpocsékolásnak minősültek! Mert volt idő, mikor napi 10 ember olvasott, és mégis rohadtul élveztem az egészet, és anélkül a blog nélkül nem tartanék itt, ahol most vagyok. Minden kis lépés lépésnek számít, és közben az ember el sem bírja képzelni, mennyit tud fejlődni helyesírásilag, stilisztikailag, és ami a legfontosabb, lelkileg. Nekem anno a személyes blogom egy teljes pszichoterápiának minősült, az gyógyított, hogy kiírhattam magamból az érzéseket. És most, bár nem olyan intenzíven, de ugyancsak jóérzéssel tölt el, ha kiírhatom magamból egy-egy regény iránti lelkesedésemet vagy felháborosádomat.  Így tehát tényleg csak ajánlani tudom a blogolást, mégha nem is szeretnél több száz emberhez szólni, csak magadból kiírni, ami kikívánkozik. Viszont, ha sikeresebb szeretnél lenni, több emberhez szólni, mint az egy-két odatévedt lélek, akkor nem árt megfogadni pár tanácsot.

blogolás-blog-blogger

1. Válassz témát!

A személyes, mindenes blogok ugyan tényleg nagyon jók terápiás célból, de persze sokkal kevesebb látogatót is hoznak, mint a tematikus blogok. Persze, ha nemcsak arról írsz, hogy mit csináltál a suliban, mi történt veled az osztálytársad buliján, hanem különböző aktuális dolgokról írod meg a véleményedet, érzéseidet, akkor több embert is fog érdekelni, és az évek alatt egy egész szép kis olvasótábort lehet összekovácsolni. De ha konkrét téma köré rendezed a blogod (legyen az film, könyv, szépségcuccok, ételek), könnyebb lesz megtalálni az adott olvasóközönséget, és ezáltal könnyebben be is fog indulni a látogatottság. Fontos az is, hogy tényleg olyan témáról nyiss blogot, amiben jártas vagy, és szereted is csinálni, nyilván, aki nem szeret olvasni, és évente 2-3 regényt olvas el, az ne nyisson könyvesblogot.

2. Válassz szolgáltatót!

Én is, mint majdnem mindenki, a G-Portálnál kezdtem a pályafutásom. Aztán amikor eldöntöttem, hogy megnyitom ezt a blogot (addigra már kipróbáltam szinte az összes szolgáltatót), akkor körülnéztem a többi könyvesblog közt, szinte mindenki a blogspotnál volt. Én pedig rögtön tudtam, hogy nem szabad a többiek után menni, mert csak így lehet kitűnni a tömegből, tehát elkészítettem a WordPressen ezt az oldalt (regisztrálnom már nem kellett, mint mondtam, addigra már túl voltam majdnem az összes szolgáltató kipróbálásán). Persze azóta már több könyvekkel foglalkozó blog nyílt itt, és én is örülök, hogy itt lehetek, mert maximálisan elégedett vagyok a WP-vel.

3. Válassz címet!

Ismét az egyediségre tettem a hangsúlyt a címválasztásnál. Nem akartam az ezerkétszázhuszadik “XY olvas” lenni, hanem rövid és velős címre vágytam. Így jött a Lapozz, ami ugye erősen utal a könyvolvasásra, és ami a legjobb, rövid, könnyen megjegyezhető, és szépen rímel a WordPressre. Így annyira megtetszett ez az egész cím, hogy lapozz.wordpress.com, hogy már annyira nem is vágyom egy saját .hu-s domainre, mert ez már így magában nagyon ütős.

4. Válassz dizájnt!

Itt is jó lenne a minél nagyon egyediség, de a WordPress.com egyetlen nagy hátránya, hogy nem enged semmit variálni a már elkészített sablonokkal, és feltölteni se enged sajátot (vigyázz, most a WordPress.com-ról van szó, nem szabad összekeverni a WordPress.org-gal, ami a telepítős változat, és oda bármilyen sablont feltölthetsz és annyit játszol a kódokkal, amennyit akarsz). De ha nem is nagyon egyedi a sablonod, igyekezz minél inkább az adott témához passzolót választani, és abba belevinni a te egyéniségedet. Na és természetesen a szokásos dolog, hogy fehérre lehetőleg ne halványszürke betűvel írj, és a kevesebb néha több, nem kell minden widgetet beszúrni, csak azért, hogy legyen.

5. Az írási stílusod legyen minél egyedibb!

A legeslegfontosabb dolog az egyediség. Már az első négy pontban is nagy szerepett játszott, hogy minél egyedibb légy, de igazán a bejegyzések stílusa, a te stílusod az, ami megfogja az olvasókat. Az, hogy hogyan írsz és miket írsz. Neked kell véleményednek lenni, amit meg akarsz osztani másokkal, és ha ez a vélemény különbözik másoktól, nem félni leírni. Kell idő arra is, hogy kiforrjon a saját stílusod, a saját hangvételed, nyilván, az első bejegyzések még nem lesznek annyira a saját szájízed szerint, de idővel ez kialakul.

6.  Légy őszinte!

Ha kamuzol, vagy a gondolataiddal ellentétes véleményt írsz, az nagyon hamar átjön. Nyilván vannak olyan helyzetek, mikor bizonyos okokból nem tudsz teljesen nyílt lenni (mert ugye nem az asztalfióknak írsz, hanem az internetnek, amit bárki, bármikor elolvashat, és felhasználhat ellened), olyankor se lódíts nagyokat, hanem inkább ködösíts, és arra bizonyos pontra, ami számodra kényes lehet, ne térj ki. De hazudni tényleg felesleges, vagy másnak beállítani magadat, mint amilyen vagy, mert az olvasók nem hülyék, azonnal levágják, hogy valami nem stimmel.

7. Ne másolj!

Természetesen bejegyzéseket másolni, vagy más bejegyzéseiből bekezdéseket, mondatokat, gondolatokat kiragadni plágium, emellett értelmetlen is. Előbb-utóbb úgyis kiderül, és csak ellenségeket szerez magának az ember, vagy csak simán kitagadják a közösségből. És hát hasonló dolog a stílusmásolás is. Úgy nem lehet elkezdeni valamit, hogy egy adott blogger ötleteit, stílusát lenyúljuk (mégha magát a konkrét posztjait nem is), mivel az olvasókat nem fogják érdekelni a koppintók, minek is, ha már ugyanabból ott az eredeti? Légy önmagad, mindenki más már foglalt. Közhely, de igaz.

8. Népszerűsítsd az oldalad!

Ha jól csinálod, amit csinálsz, előbb-utóbb magától is fognak jönni a látogatók, de nem árt egy kis löket hozzá (ugyanígy igaz, hogy ha nem csinálod jól, akkor hiába a sok hirdetés, a látogatók hamar lekopnak). Szóval légy aktív a közösségi oldalakon, oszd meg különböző tematikus csoportokban a bejegyzéseidet, kommunikálj a kommentelőkkel, légy kíváncsi a véleményükre, és érd el, hogy minél többen osszanak meg (amit nem lehet másként, minthogy jó bejegyzéseket írsz, és lehetőleg a most felkapott dolgokról). A könyves blogoszférában az a jó, ha a legújabb megjelenésekről írsz, vagy az aktuálisan felkapott regényekről. De ha sokan írnak ugyanarról, akkor a te posztod elveszhet a többi közt, így itt sem mindig érdemes menni a tömeg után. Láthatjátok, én sem csak új megjelenésekről írok, sőt, direkt ezért találtam ki a Hétvégére hangolódva rovatot, amiben a régi kellemes olvasós élményeimet osztom meg veletek ajánló formájában. És kaptam rá jó visszajelzéseket, hogy folytassam, tehát érdekel valakit ez is.

9. Ne vedd véresen komolyan!

Sokan ott követik el a legnagyobb hibát, hogy munkának tekintik, és véresen komolyan veszik a blogolást. Ezt ne tedd! A blogolás nálunk még sajnos nincs olyan szinten, hogy meg is lehessen belőle élni (tisztelet a kivételnek, akiknek sikerült), így ne is tekints rá úgy, mint egy munkára, amit el kell végezni. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs vele meló meg egy csomó befektetett energia, mert igenis van, de addig kell csinálni, amíg az ember élvezi. Ha nem akarsz elolvasni egy regényt, ne olvasd el csak azért, mert tudod, a látogatókat érdekelni fogja a belőle készült poszt. Ha egy hétig nincs kedved leülni és bejegyzést írni, akkor ne tedd csak azért, mert a látogatók hiányolni fogják a heti két posztot. Vedd az egészet játékként, azaz sima hobbiként, felelősségteljes pedig elsősorban a munkahelyeden vagy az iskolában légy.

10. Ne feledd, ez csak a virtuális világ!

Végül csak egy jótanáccsal tudok szolgálni: rettentő jó dolog a blog ismerősök, barátok szerzésére, de mégiscsak ez a virtuális világ, nem szabad elhanyagolni a hétköznapi kapcsolataidat vagy elfordulni a való élettől. A blog ne menjen a hétköznapi ismerőseid, kollégáid, osztálytársaid, barátaid, családod rovására, naphosszat pedig ne csak a bloggal ügyködj, mozdulj ki otthonról, és legyen más hobbid is, mint a virtuális naplóírás.

6 thoughts on “Ha blogolni szeretnél, akkor…

  1. Szia Ági!

    Ne haragudj, hogy ide írok, előre szólok hogy nem kapcsolódik a bejegyzéshez, amit mondani szeretnék, de nem találtam az e-mail címedet, azért írok itt.

    Sóval, olvastam, amit írtál a facebookon, hogy szeretnél elolvasni egy könyvet, de nem tudod beszerezni. Azok alapján amiket írtál én Duba Gábortól a Szabadon foglakra gondoltam, ha nem így van sajnálom, tárgytalan. De ha mégis jó a tippem, akkor szerintem próbáld meg a váci Lyra könyvesbolttal felvenni a kapcsolatot, náluk rendelhető a könyv és eddig én tudtam tőlük Magyarországon még meg nem jelent könyveket is rendelni, szerintem elég rugalmasak, lehet teljesítenek határon túli rendeléseket is.

    http://www.lyravac.hu/Konyv/9789631219975_Duba-Gabor-SZABADON-FOGLAK.html

    Ha rossz a tippem és más könyvet keresel ne haragudj, töröld nyugodtan.

    1. Szia Emily, semmi gond, hogy ide írtál. :) Igen, kitaláltad, erről a könyvről beszéltem, úgy látszik, jártas vagy a témában :) Nagyon köszönöm a tippet, még várok egy kicsit, hátha válaszolni méltóztatik a kiadó a két levelemre, aztán megpróbálkozom ezzel a Lyrával. Aztán pedig azt találtam ki, hogy megkérem az itteni könyvesboltokat, hogy próbálják megszerezni nekem a könyvet, nekik jobbak a kapcsolataik, mint nekem.
      Köszönöm mégegyszer, hogy gondoltál rám és segítettél, nagyon hálás vagyok :)

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

