Maria V. Snyder: Poison Study – Méregtan

poison-study-meregtan-pdfMEGJELENÉS: 2014
OLDALSZÁM: 448
KIADÓ: Könyvmolyképző
ÉRTÉKELÉSEM: 4/5

Koporsószerű sötétségbe zárva nincs körülöttem az égvilágon semmi, ami elterelhetné figyelmemet az emlékeimről. Megöltem Reyadot. Megérdemelte a halált – ám a törvény szerint a tettemért én is halált érdemlek. Ixiában a gyilkosságért kivégzés jár. S most már csak a hóhér kötelére várok. Ám ugyanaz a törvény, amely ítélettel sújt, akár meg is mentheti az életemet. Ixia ételkóstolója, akit arra választottak ki, hogy a Parancsnok egészségét a mérgezett ételektől megóvja, immár holtan hever. A törvény pedig kimondja, hogy a soron következő halálbüntetésre ítélt fogolynak – vagyis nekem – fel kell ajánlani a tisztséget. Merénylet, mágia, megpróbáltatások…

Bajban vagyok ezzel a könyvvel. Ugyanis annyi minden jót hallottam róla, hogy bizony kíváncsivá tett engem is, mit rejt vajon e történet. Nagy lendülettel bele is vetettem magam az olvasásába, de sajnos rá kellett jönnöm, hogy valamiért nem köt le, nem tesz kíváncsivá az első 100-150 oldal. Olvastam és olvastam, de mintha nem érdekelne az egész, és csak “kötelességből” falnám a sorokat. Aztán egyszercsak bekattant valami. Nem tudom mi, de hirtelen azt vettem észre, hogy basszus, ez nem is olyan rossz, és bizony érdekel a végkifejlet. Én onnantól kezdve már egyenes úton voltam a rajongás felé.

Elgondolkodtam, hogy mi lehetett az oka annak, hogy az eleje annyira nem nyerte el a tetszésemet. Arra jutottam, hogy egyrészt rossz lelkiállapotban fogtam neki, és ez a műfaj volt az utolsó, amire vágytam, másrészt idegenkedtem a világtól, melyet felvázolt az írónő. Mert bizony egy eléggé sötét kort mutatott be Snyder, középkori szokásokkal (melyektől mindig is irtóztam) és egy csomó kilátástalansággal. A főszereplő, Yelena ugyanis hiába ússza meg a kivégzést azzal, hogy felajánlják az ételkóstoló szerepét, elég kegyetlen dolgok várnak rá, és lényegében tényleg mindenhol veszély és halál leselkedik rá. Ez a búskomor hangulat pedig az én kedvemre is hatással volt. Szóval az elején tényleg nem csíptem a regényt, de aztán hirtelen jómagam is lelkesedéssel faltam a sorokat, mert váratlan fordulatokból bizony kicsit sem volt hiány.

A történet legnagyobb pozitívuma maga az egyediség. Ebben a regényben szinte semmi nem volt sablonos vagy klisés, se a szereplők, se a történet, se az írásmód, én legalábbis nem találkoztam még hasonló írással. A két főszereplő, Yelena és Valek nem voltak azok a tipikus főszereplők, nem voltak idealizáltak, mindkettő rendelkezett a saját esendő emberi mivoltjával. Szóval hiába a fantasy műfaj, a szereplők mégis éltek a maguk hétköznapiságával. Valekról például sokáig nem lehetett tudni, melyik csoportban játszik, mert kiszámíthatatlan és sokoldalú személyiség, Yelena pedig a Mary Sue-jelenség kifejezett ellentéte volt.

Az, hogy fordulatos az egész történet, egyáltalán nem vitatott, szinte minden fejezet egy nagy cliffhangerrel zárult, bár mint ahogy említettem, ez az elején nem igazán csigázta fel a fantáziámat. A végén viszont egy hatalmas WTF-momentumra is sor került, mely igazán meglepett, hiszen ebben a regényben aztán ilyenre biztosan nem számít az ember. De nem ám. Amit pedig még mindenképp érdemes megemlíteni, hogy ne várjon senki nagy romantikát ettől a történettől, mert csalódni fog, inkább a visszafogott szerelmi vágyódás jellemzi a sztorit, és ráadásul nem is a központi témája.

Szóval igen, kellett egy kis idő, míg beleszerettem a Méregtanba, de végül egész pozitív véleményem lett róla, így természetesen a folytatásra is nagyon kíváncsi vagyok. Leginkább olyanoknak ajánlom ezt a regényt, akik nem idegenkednek annyira a sötétebb, középkori dolgoktól, és ugye a fantasytól sem, mert ők garantáltan imádni fogják minden egyes sorát.

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

