Okváth Anna: Más állapotok

okvath-anna-mas-allapotok-pdfMEGJELENÉS: 2014
OLDALSZÁM: 224
KIADÓ: Könyvmolyképző
ÉRTÉKELÉSEM: 4/5

Egyedül nem megy?
Mit teszel, ha egy nap szembesülsz a benned ketyegő biológiai vekker sürgetésével, ám reménytelenül szingli vagy?
Léna önálló fiatal nő, családi állapota: független, és ezt nem is hajlandó feladni.
Ám vágyik arra, hogy anya legyen.
Tervéhez a véletlen egy apát is a rendelkezésére bocsát – Iványi professzort, régi, rettegett egyetemi tanárát, aki feleségével gyermektelenül él. Megállapodásuk világos: semmi gyengéd érzelem, semmi személyes. Az érintkezés egyetlen célja a kívánt terhesség.
Vajon mihez kezdenek, ha meglepő, más állapotokban találják magukat?
Mennyit ér a becsület, az adott szó? Hol ér véget az értelem, és hol kezdődik az érzelem?

Nagyon nagy kíváncsisággal vettem kézbe ezt a regényt, hiszen előtte sokat hallottam már arról, hogy az írónő nagyon egyedi stílussal közelíti meg ezt a történetet. Én pedig mostanság másra sem vágyom, mint a különleges, egyedi hangvételű történetekre, amelyek végre nem a szokásos ezerötszázhuszonhatodik amcsi stílusú YA-regényt próbálják leutánozni, mert azoktól már kiver a víz. És köszönöm szépen az írónőnek, az Aranymosásnak és Könyvmolyképző kiadónak, ezzel a regénnyel tényleg megkaptam, amire vágytam!

Na jó, be kell valljam, az elején majdnem úgy volt, hogy félbehagyom. Nem, nem a stílus miatt, ahogy már mondtam, pont az fogott meg az egész regényben. Viszont számomra annyira abszurd és hihetetlen volt, hogy egy 27 éves nőnek átkapcsolnak, és hirtelen gyereket akar egy idegen férfitól, hogy kis híján abbahagytam, gondolván, ebből így is, úgy is zagyvagyság lesz a vége, minek is pocsékoljam vele az időmet. De aztán csak olvastam és olvastam, végül pedig kezdtem megszeretni és megérteni, és a kezdeti ódzkodás rajongássá alakult bennem. Nemcsak a két főszereplőt kedveltem meg nagyon, de elkezdtem érteni a regény mögött húzódó mélyebb mondanivalót is. Hiszen ez a történet nemcsak egy poénosnak mondható szituációt dolgoz fel, hanem igenis van mögötte egy nagy adag társadalomkritika, mely a kihűlt és pocsék házasságokat gúnyolja ki.

Iványi professzor a történet elején egyáltalán nem egy álompasi képébe bújt, sőt, inkább volt egy tehetetlen antihős, és emiatt talán sokunknak elmehet a kedve a regénytől. De ahogy bontakozott ki a történet, úgy bontakozott ki a szigorú professzor karaktere is, ahogy végre a sarkára állt, és mert változtatni a helyzetén. Ugyanígy volt ez a főhősnővel, Annával is (akinek egyébként egy csomó beceneve volt a regényben, melynek jelentőségét szintén csak a végén fogtam fel), akinek a viselkedése és a tettei az elején egy hihetetlen és ostoba dolognak tűntek, végén már megértettem az ő indokait is, és még azt is el tudtam képzelni, hogy ilyen a való életben megtörténhet.

Tulajdonképpen nem várt módon rengeteg mindent adott ez a regény. Megerősített abban, hogy a férfiaknak mennyire fontos az utódnemzés, melyet egyébként már eddig is tudtam, de csak most vált számomra ennyire világossá. Ezenkívül elgondolkodtatott a családi kapcsolatokról, a házasságról, a szingliségről, az anyaságról, minden fontos emberi kapcsolatról. És mindez remekül volt tálalva azzal, hogy a mesélő szerepe az Istenre (a Mindenhatóra, a Sorsra, vagy nevezzük őt bárhogy) hárult.

Ezt a regény minden fiatal nőnek és férfinak ajánlom, akik a családalapítás vagy csak simán a házasság előtt állnak, hiszen rengeteg okos dolgot lehet belőle tanulni. De ugyanígy ajánlom azoknak is, akik már benne vannak akár egy jó akár egy rossz házasságban, és azoknak, akik simán csak kikapcsolódásra vágynak. Okváth Anna bemutatkozó regénye engem meggyőzött, kíváncsian várom a többi írását is.

Reklámok

One thought on “Okváth Anna: Más állapotok

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

