Richelle Mead: Vámpírakadémia

richelle-mead-vampirakademia-pdfMEGJELENÉS: 2009
OLDALSZÁM: 236
KIADÓ: Agave
ÉRTÉKELÉSEM: 5/5

A világsikerű sorozat első kötetében Lissa Dragomirt és Rose Hathawayt két év bujkálás után elfogják és visszazsuppolják a Montana erdőségeinek mélyén megbúvó Szent Vlagyimir Akadémia vaskapui mögé. A vámpíriskola a mora uralkodói családok és dampyr testőreik számára szolgál oktatóhelyül. Az akadémia falain belül a két lánynak különböző viszálykodással, rosszindulatú pletykákkal, tiltott szerelemmel és fenyegetésekkel kell megbirkóznia. De mindketten tudják, hogy a legnagyobb veszély a kapukon kívülről leselkedik rájuk.

Na szóval, hol is kezdjem. Talán nem lepek meg senkit azzal, mikor azt mondom, bizony nem hittem volna, hogy én még ebben az életben valaha vámpíros könyvet fogok olvasni. De aztán jött két barátom, akik a filmnek köszönhetően fedezték fel a Vámpírakadémiát, és azóta sem győznek áradozni róla. Előkotortam az agyam mélyéről a 2009-es emlékeimet erről a könyvsorozatról, és bizony haloványan emlékeztem, hogy nagyon sokan istenítették abban az időben, csak nekem akkor már a tököm tele volt a vámpírokkal, így nem foglalkoztam a rajongói ömlengésekkel. De most, öt évvel később, mikor már újra újdonságnak számítanak a vámpírok, gondoltam, miért is ne olvassak bele, maximum félrerakom. De hát persze nem így történt, szerencsére. Ehelyett most már hivatalosan is rajongója vagyok a Vámpírakadémiának. Természetesen a könyvnek, és nem pedig a filmnek, mert az utóbbi egy félresikerült tinipicsogás lett, de erről majd később.

Mivel a történet a legtöbb embernek már nem újdonság, így nem fárasztok senkit azzal, hogy röviden összefoglalom a lényeget. Azt viszont fontosnak tartom kiemelni, hogy remek ötlet volt, hogy a főhősnő nem maga a hercegnő, hanem egy mellékesnek szánt karakter, avagy egy testőr. Rose pedig nemcsak e szempontból lett egyedi karakter, hanem leginkább amiatt, hogy talpraesett, heves természetű és nagyszájú, nem pedig visszahúzódó, esetlen és szerény, mint ahogy megszokhattuk általában a főhősnőknél (khm, khm, Bella és társai). Ismételten csak azt tudom mondani, hogy jó választás volt, amiért nem Lissa köré épül a regény, bár a maga módján ő is érdekes karakter, de ezt is jól megoldotta az írónő, hogy Rose kötődése által az ő fejébe is beleláthatunk.

Igazából nagyon tetszik ez a világ, amit felvázolt Richelle Mead. Mindig is szerettem az iskola köré épülő történeteket (Harry Potter, A Szent Johanna gimi, illetve a Neveletlen hercegnőben is kiemelt szerepet kapott a sulis élet), tulajdonképpen ez volt az egyik fő oka, hogy belekezdtem a sorozat olvasásába. Mert ugye mostanság igencsak kerülöm a fantasy műfaját, de mindig üdítő dolog kivételt tenni. És most rendkívül frissítően hat a sok realista NA után ilyet olvasnom.

Arról nem is beszélve, hogy a történet szerelmi része is mennyire megfogott. Úgy hallottam, az első rész még semmi a folytatáshoz képest, de engem már így is sikerült megvenni kilóra, hiszen Rose és Dmitrij közti fokozatos szikrázás egyszerűen csodálatos. Főleg, ahogy az írónő tálalta. Minden közhelytől mentesen alakult a testőrtanonc és mentorának kapcsolata ebben a regényben, nem volt túl hirtelen és elkapkodott, hogy az egyik oldalon még csak nem is ismerik egymást, a másikon meg már halálosan szerelmesek. És annak is örültem, hogy Mead a szexuális dolgokkal sem bánt túlságosan szemérmesen, ahogy azt szokták kezelni a YA-regények, hanem tényleg, minden szégyenlősködés nélkül kimondta, hogy az egyik lekurvázta vérszajhának nevezte, a másik meg két pasival dugott a bosszú érdekében.

Az, hogy ki állt az egész fenyegetés mögött, már a regény közepétől sejtettem, így a végén nem okozott túl nagy meglepetést ennek a kiderülése. A többi fordulat azonban igen, így hát ezt is maximálisan élveztem, egyetlen percig sem unatkoztam olvasás közben.

vampirakademia-rose-dmitrij

Na és térjünk át a filmre, melyet közvetlen olvasás után meg is néztem. Nem szoktam nagyon filmadaptációkat véleményezni, de itt nem tudom nem megemlíteni, mennyire nevetségessé tette ez a feldolgozás az egész könyvsorozatot. Tökéletesen a Bajos csajok vámpírváltozata, ha nem tudtam volna, hogy ugyanaz a rendező készítette, akkor is kitaláltam volna. Ne értsetek félre, szerettem én a Bajos csajokat, de egy ilyen jó könyvnek egy kicsit színvonalasabb és komolyabb filmet szántam volna, nem pedig egy egyszer nézhető vámpíros tinivígjátékot, amit csináltak belőle.

Szóval szeressétek ezt a regényt, én már totálisan beleestem, és megyek is a folytatásért. Akik pedig csak a filmet látták, azok ne azalapján ítélkezzenek, a könyv ugyanis jóval komolyabb és jóval szerethetőbb.

One thought on “Richelle Mead: Vámpírakadémia

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

