Gayle Forman: Csak egy nap

csak-egy-nap-pdfMEGJELENÉS: 2014
OLDALSZÁM: 392
KIADÓ: Ciceró
ÉRTÉKELÉSEM: 3/5

Allysont, a burokban nevelt amerikai lányt érettségi ajándékként a szülei befizetik egy nyugat-európai körútra. Londonban, egy szabadtéri Shakespeare előadáson találkozik Willemmel, a lezser holland színésszel, és azonnal kipattan közöttük a szikra. Amikor a sors másodszor is összehozza őket, Allyson rá nem jellemző módon letér a járt útról, és követi Willemet Párizsba. A szikrából egyetlen nap alatt fellobban a láng… amíg Allyson arra nem ébred az együtt töltött viharzó nap után, hogy Willem elment.
A sorsfordító napot az önmegismerés éve követi: Allyson megszabadul a belé nevelt korlátoktól, hogy megtalálja igazi szenvedélyeit és talán az igazi szerelmet.

Bevallom őszintén, bajban vagyok ezzel a könyvvel. Először is, el kell, hogy mondjam, egészen másra számítottam, mikor elkezdtem olvasni. Gayle Formant mindenki csak dicséri főleg a Ha maradnék és a Hová tűntél? című regényei kapcsán, de jómagam még nem olvastam el ezeket, ugyanis mindjárt a legújabb könyvét sodorta a kezeimbe a képzeletbeli szél (magyarul mondva ezt kaptam meg egy barátomtól). Nagy elvárásaim voltak a regénnyel, de főleg az íróval kapcsolatban, gondolom a jó visszhangok miatt. Amúgy igazából azért vagyok csalódott, mert nem A Soha határa Young Adult verzióját vártam, hanem egy egészen más stílusú történetet (ez van, még mindig nem olvasok fülszöveget, és még mindig nem szándékozom elkezdeni). Vagy csak simán nem volt jó az időzítés, nem volt meg a megfelelő hangulatom rá, nem úgy, mint tavaly J. A. Redmerski bestsellerének olvasásakor.

Mindennek ellenére, hogy nem tudtam kellőképpen belemélyülni a történetbe, és nem éreztem kellően magamanék az egészet, objektívebb szemmel nézve viszont tényleg zseniális művet alkotott az írónő. Allyson egy olyan főhősnő, akinek sikerül ténylegesen kitörni a saját és mások által meghatározott korlátokból, és dacosan szembenézve mindenkivel a saját útját kezdi járni. Először Párizsba megy el egy vadidegen színészfiúval, ahogy a cím is utal rá, csak egy napra, majd a viharos éjszaka után egyedül ébred fel. Ez a dolog Allysonban olyan érzéseket vált ki, hogy hirtelen gyökeresen kifordul önmagából, pontosabban abból a jókislányos szerepből, amit kitaláltak neki.

Az egész regény alatt kettős érzés úszkált bennem: egyrészt irigyeltem Allysont, amiért mindez sikerült neki, hogy volt rá annyi bátorsága és akaratereje, hogy fejét vesztve a világ és a jól megszokott formák ellen induljon, másrészt meg néha felpofoztam volna a hatalmas felelőtlenségéért és a lázadó kicsapongásáért. Ugyanígy voltam Willemmel is, akit egyszerre utáltam és szerettem, viszont számomra nem igazán jelentette az álompasit (bezzeg Andrew A soha határából igen). Szóval kicsit kettős érzések bujkálnak bennem a főszereplőkkel és a mellékszereplőkkel is kapcsolatban, egyetlen egy karaktert viszont sikerült megkedvelnem az nem más, mint… (vigyázat, meglepő fordulat lesz, haha) DEE. Aki olvasta a regényt, annak nem kell bemutatnom, hogy mennyire egyedi és szerethető karaktert testesít meg, és biztos vagyok benne, sokunknak okozott önfeledt pillanatokat a vicces “szerepei”. Kár, hogy nem szerepelt kiemelkedően sokat a történetben.

A függővégért azonban nagyon mérges vagyok. Nem azért, mert annyira izgat, hogy mi lesz utána, hanem azért, mert nem tartottam túl jó ötletnek pont itt lezárni ezt a részt. De hát az írónő tudja…

Szóval nem voltam végtelenül elégedett ezzel a regénnyel. De! Ez még nem azt jelenti, hogy most egy életre elment a kedvem Gayle Formantől, mert ez egyáltalán nem így van. Ugyanis a tehetsége előtt bizony meghajolok, mert tényleg rendelkezik kellő mennyiséggel, és mindenképp el fogom olvasni a Ha maradnékot, csak éppen ez a történet nem lett a szívem csücske. Kellemes olvasmány volt, és semmi több. Ami talán nem is baj, mert mostanság amúgy is rengeteg nagyszerű regényt olvastam.

Reklámok

2 thoughts on “Gayle Forman: Csak egy nap

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

