Kalapos Éva: D.A.C. 2. – Rázós utakon

kalapos-eva-dac-razos-utakon-pdfMEGJELENÉS: 2014
OLDALSZÁM: 304
KIADÓ: Manó Könyvek
ÉRTÉKELÉSEM: 4/5

Jaj, ezek a fiúk! A D.A.C. létrejöttével Flóra körül lassan rendeződnek a dolgok, de Márk még mindig tartogat meglepetéseket a számára. Bár először úgy tűnik, minden a lány reményei szerint alakul, a fiú hirtelen furcsán kezd viselkedni, mintha rejtegetne valami sötét titkot Flóra elől… Eközben a Fellegi családban is tovább bonyolódnak a dolgok: Geri viselkedése egyre aggasztóbbá válik, gyakran tűnik el ismeretlen helyekre, gyanús alakok társaságában. És mindennek a tetejébe Flóra múltjából felbukkan egy rég látott ismerős, Dani is, hogy mindent összekuszáljon. Még több szerelem, még több rejtély és még több barátság vár ebben a kötetben!

Komolyan mondom, annyira örülök ennek a könyvsorozatnak! Egyrészt azért, mert szerintem kortárs magyar ifjúsági könyvből sose elég, másrészt meg a D.A.C-sorozatot szigorúan kötelező olvasmánnyá kellene tenni a 14-15 évesek körében. És ebben semmi kétségem sincs, noha egyelőre még csak a második résznél tartunk.

Tudom, a legtöbb közelmúltban megjelent ifjúsági regényt automatikusan A Szent Johanna gimihez hasonlítunk, akár tudatosan, akár akaratlanul, de rájöttem, hogy a D.A.C-ot felesleges Leiner Laura sikersorozatához viszonyítani – jól megfér ám a kettő egymás mellett, tulajdonképpen pont az ellentétes oldalról közelítik meg a dolgokat. Míg a Leiner-könyveket a sajátos humorukért imádjuk, és főleg azért, mert kiránt minket a keserű valóságból, addig Kalapos Éva eme könyvsorozatát pont a realitásáért és a nevelő célzatú mondanivalójáért kell szeretnünk. Az előbb pont emiatt említettem, hogy kötelező olvasmánnyá kelleni tenni a fiatalok körében – az írónő át tudja azt adni a tiniknek, amit esetleg a szülők és a pedagógusok kevésbé (tudjuk jól, hogy például szexuális kérdésekben egyetlen egy tizenéves se akar az anyjára hallgatni, de egy ilyen könyv jó tanácsadó lehet).

Amikor annak idején meséltél Coryékról, azonnal tudtam, hogy pont olyanok, mint a régi sulim „menő” csajai: attól érzik magukat felettünk állónak, hogy lépten-nyomon szexelnek, mert azt hiszik, a fiúk szeretik őket, pedig csak szórakoznak. És a legszomorúbb, hogy a lányok nem látják ezt, mert olyan erős bennük a szeretetvágy, hogy inkább mindenkinek lefekszenek, csak valaki foglalkozzon velük.

De hogy konkrétabban is meséljek erről a részről… A történet ott folytatódik, ahol az előző abbamaradt: megalakult a D.A.C és látszólag minden rendbe jött, de ez koránt sincs így. Ákos és Ági tehetetlenül próbálnak egymásra találni, Márk pedig mintha egyre furcsábban viselkedne – egy rossz hírű alakkal barátkozik, és a volt barátnőjétől, Anitól sem tud elszakadni. Eközben persze Flóra családi élete sem fenékig tejfel. Geri folytatja a lázadást, és egyre mélyebbre süllyed, édesapjuk pedig továbbra sem törődik velük. Közben Karola néni a tettek mezejére lép, és anyjuk helyett anyjuk lesz az “elveszett” testvérpárnak. Flóra szuperhősködésbe kezd, mindenkit próbál megmenteni maga körül, de végül aztán ő lesz az, akit meg kell menteni.

A regény egyik nagy rejtélye Halász Dani felbukkanása, és a titok, amit őt és Flórát övezi körül. Lényegében már az első fejezetben tesz róla említést a lány, de a nagy titokzatosság miatt csak a végén, egy visszaemlékezős részben derül ki, hogy mi is történt régen kettőjük közt. Mit is mondhatnék, kicsit csalódott lettem, ennél azért nagyobb és fantáziadúsabb dologra számítottam a sok titkolózás miatt, de ennek ellenére megszerettem ezt a szálat is.

Tetszettek egyébként a karakterfejlődések: szinte minden szereplőn lehetett kissé érezni, hogy változáson ment át, ami ugye ebben a korban a lehető legtermészetesebb dolog, de legjobban Ági fejlődését imádtam. Jó volt látni, hogy nem fordult ki magából, mégis sokkal lazább lett. Imádtam őket ketten Ákossal, főleg az elején, ahogy egymással szerencsétlenkedtek, tényleg az egyik legjobb és egyben a legvidámabb része volt az egész regénynek. Remélem, hogy a következő részben jobban előtérbe helyezi őket az írónő. Ginny is hozta a szokásost, a Vad Fruttik-koncertes rész telitalálatnak bizonyult, hiszen jómagam is szeretem a zenekart.

Közben meg elgondolkodtam Johnny báról, az osztályfőnökről… Nagyon jó lenne, ha több ilyen tanár lenne a világon, mint ő. A tanárnak ugye nem csak az a kötelessége, hogy átadja a megszerzett tudását tananyag formájában, hanem nevelnie is kell, sőt, segítenie kell a gyerekeknek. És Johnny bá az a fajta tanár, aki tényleg szívén viseli a tanulók sorsát, tesz is értük, ha látja a bajt, és nemcsak homokba dugja a fejét, ahogy azt már én is tapasztaltam az életben.

Tulajdonképpen nagyon tanulságos, jól felépített regény volt a Rázós utakon. Ugyan én már kinőttem ebből a korszakból, így a nevelő szándékú részek nem hoztak számomra túl nagy elgondolkodást, de nagyon örültem volna, ha éretlen tizennégy évesként egy ilyen könyv került volna a kezembe – sok dologra megtaníthatott volna akkor. Ahogy most sok dologra megtaníthatja a mostani tizenéveseket. Tényleg melegen ajánlom a mai fiataloknak a D.A.C-sorozatot, hiszen Kalapos Éva nagyon ért a korosztály nyelvén, és nagyon sokmindenre rávilágít – olyan témákra is, melyek ma még mindig tabunak számítanak, noha beszélni kellene róla. A könyvre pedig csak azért nem adtam öt csillagot, mert nekem már a korom miatt nem adott annyi pluszot, de ahogy az előbb is említettem, tizenévesként nagyon sok dologban útmutatást nyertem volna.

 

One thought on “Kalapos Éva: D.A.C. 2. – Rázós utakon

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

