John Green: Alaska nyomában

john_green_alaska_nyomabanMEGJELENÉS: 2011
OLDALSZÁM:  248 oldal
KIADÓ: Gabo
ÉRTÉKELÉSEM: 4/5

Első pia
Első balhé
Első csaj
Utolsó szavak

A tizenhat éves Miles Haltert elbűvölik a híres emberek utolsó mondatai és unja otthoni biztonságos életét. A középiskola után rábeszéli szüleit, hogy írassák be egy bentlakásos iskolába, mert abban bízik, ettől talán megváltozik addigi unalmas élete. Itt ismerkedik meg Alaska Younggal, az okos, vicces és halálosan szexi lánnyal, valamint Chippel, az ösztöndíjas zsenivel, aki kollégiumi szobatársa lesz.
Százhuszonnyolc nap alatt Miles élete gyökeresen megváltozik, miközben Alaskát önpusztító viselkedése a végső tragédia felé sodorja.
John Green Alabamában járt bentlakásos iskolába, amely nem sokban különbözött az Alaska nyomában Culver Creekjétől. Az Alaska nyomában az első regénye.

John Green neve számunkra a Csillagainkban a hiba c. csodálatos regényével vált egycsapásra ismertté, így hát ne csodálkozzunk, hogy egyre többen olvassuk el az azt megelező művét is, az Alaska nyomábant. Az író bizony nagyon magasra tette a mércét a rákban szenvedő tinikről szóló regényével, s bár megugrani nem sikerült azt a lécet, de némelyest megközelítette az első könyve, mely tipikus és tagadhatatlan John Green-stílusban íródott valamikor a kétezres évek közepén.

Mit tagadjam, mikor elkezdtem olvasni a regényt, nem nagyon tudtam belemélyedni az eseményekbe. Hiába az író nagyon is szerethető stílusa, hiába a humorfaktor, valahogy nem éreztem magaménak a történetet, és főleg nem a szereplőket. Tulajdonképpen az elején kissé idesegítettek a főhősök, és nem éreztem át azokat a szituációkat, melyeket a szereplőkkel át kellett volna élnem. Lehet, hogy részben az én hibám, hogy rossz időpontban olvastam a könyvet, mindenesetre számomra kissé csalódás volt az eleje. De szerencsére a történet kibontakozása után egyre inkább megkedveltem a karaktereket és a szituációkat egyaránt.

Miles, a középiskolában nem éppen menőnek számító 16 éves fiú úgy dönt, hogy bentlakásos iskolában folytatja a tanulmányait távol a szülői fészektől. Nem is számít rá, hogy az új környezet milyen kalandokat, és mennyi igaz barátot hoz számára. A szobatársával, az Ezredessel nagyon hamar cinkostársakká válnak, mikor a felügyelő tanár elöl bújkálnak a betiltott dohányzás miatt, és az Ezredes mutatja be őt Alaskának, a gyönyörű és szexi, ám lázadó lánynak, akibe Miles rögtön beleszeret. És csak itt kezdődnek valójában az igazi kalandok.

A könyv E/1-ben íródott Miles, azaz Pufi szemszögéből, de tulajdonképpen Alaska személyisége az egész regény mozgatórugója, őt lengi körül az a rejtély, mely hatással lesz mindenre. Alaska egy nagyonis összetett, megosztó személyiség, akit én az első pillanatokban nem kedveltem, de a “miért”-ek után megértettem, és ezzel együtt valamilyen szinten megkedveltem a lányt. Egy váratlan és szívbemarkoló fordulat után minden a feje tetejére kerül, és a lány karaktere méginkább központi hangsúlyt kap.

Tetszett, nagyon is tetszett az a sok elgondolkodtató dolog, amely ebből a John Green-regényből sem hiányozhatott, és az a sok tanulság, amit hordozott magában. Tetszett a szereplők egyedisége, hogy egyik sem rendelkezett azokkal a klisés elemekkel, amiket megszokhattunk már az ifjúsági regényekben. A nyelvezet is nagyon ütött: csípős beszólásokból szerencsére nem szenvedtünk hiányt, melyeket bár trágárnak mondhattunk volna, mégis annyira természetesnek és viccesnek hatott.

– Kevin nem ébred tüskésre idomított fejjel, Pufi. Keményen megdolgozik érte. Szereti a haját. Itt hagyták a hajápoló szereiket, Pufi, mert van nekik másik otthon. Minden fiú ezt csinálja. És tudod, miért?
– Hogy a kis farkukat kompenzálják? – kérdeztem.
– Haha. Nem. Mert macsó seggfejek. Azért szeretik a hajukat, mert nem elég okosak, hogy valami érdekesebbet szeressenek.

Szóval a kezdeti nehézségeim ellenére igenis megszerettem a regényt. Ajánlom mindenkinek; akinek tetszett a Csillagainkban a hiba, szerintem garantáltan szeretni fogja ezt is.

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

