Magyar íróktól is olvassatok könyveket!

Bizonyára nem árulok el nagy titkot, ha az mondom, sok embernek előítéletei vannak a mostani magyar filmekkel, sorozatokkal szemben, és ez a könyveknél sincs másként. Sőt. Sokan azt hiszik, hogy jó és minőségi regények csak külföldön, főként Amerikában íródnak, és a magyar írók nem képesek megütni azt a bizonyos színvonalat, amit az emberek többsége elvár. Pedig mekkora tévedés! Magyarország lehet bármennyire kicsi, bizony itt is akadnak nagyon tehetséges tollforgatók, és nem kell ahhoz Jókai Mór idejéig visszamenni, hogy találjunk olyat.

Régen én sem olvastam magyar írók könyveit, kivétel persze a klasszikusokat (Jókai, Kosztolányi, Tamási, Móricz, Gárdonyi stb.), illetve gyermekként még a Pöttyös könyveket (melynek ugye nagy része magyar írók művei), és tizenöt éves korom körül Lőrinc L. László pár regényét. A ma felkapott írók könyveivel csak idén kezdtem el ismerkedni, s most próbálok picit magamba nézni, hogy az előítélet miatt hanyagoltam őket, vagy csak szimplán a külföldi könyvek vették el róluk a figyelmemet. Bár tény és való, hogy 2006 tájékán bepróbálkoztam Rácz Zsuzsa Állítsátok meg Terézanyujával, melyet végül kínkeservek közt félreraktam, de pár évvel később, 2009-ben elolvastam Fejős Éva egy regényét, amely eléggé tetszett, viszont több könyvét már nem vettem kézbe.

magyarkonyvekAzonban mikor megnyitottam a blogot, elhatároztam, hogy több magyar kortárs író könyvét is el fogom olvasni, mert végül is magyar vagyok (mégha pár kilométerrel a határon túlon is lakom), és nem tanácsos mindig az amerikaiakat majmolni. Igyekeztem tehát minél több magyar író által írt regényt becsempészni az elolvasandók közé, és azt hiszem, sikerült is, bár még így sem vagyok elégedett, hiszen Fábián Janka, Spirit Bliss és még egy csomó jónak titulált regényíró könyvei hiányoznak a repertoáromból. De az eddig olvasottakról nyugodtan állíthatom, hogy a magyar írókat egyáltalán nem kell alábecsülni, ők is vannak olyan jók, mint a tengerentúli kollégák.

Idén számomra rettentő nagy kincs volt felfedezni Leiner Laura és Lakatos Levente könyveit, pedig mindkettőjükkel szemben voltak előítéleteim (és most akkor választ is adtam saját magamnak, hogy miért is nem olvastam magyar könyveket eddig). Pedig ők ketten aztán megállják a helyüket a saját műfajukban, Laura híres könyvsorozatát például akaratlanul is mindenki a Neveletlen hercegnővel kezdi hasonlítani, és nekem még jobban be is jön, mint Meg Cabot regényei. Hogy miért? Mert MAGYAR. Magyar helyszínek, magyar nevek, magyar poénok, magyar történelmi utalások és részben magyar zenék találhatóak benne, így sokkal jobban bele tudom élni magam a történetbe, és felüdülés olvasni, mikor lépten-nyomon amerikai filmekbe, könyvekbe lehet csak botlani.

Ugyanez a helyzet Levente könyveivel, amelyeknek szereplői szintén magyarok, mégis az én szememben megütik a világszínvonalat, főleg a legutóbbi, Bomlás című könyve, melyről már írtam, hogy mennyire elnyerte a tetszésemet. Ha most összehasonlítom Dennis Lehane Vihar-szigetével, amelyből nem mellesleg már filmadaptáció is készült, szerintem bőven üti azt a szintet.

És ezzel a két példával nem az írókat akarom dicsérni, hanem azt akarom kihangsúlyozni, hogy tényleg érdemes a hazai piacot is figyelembe venni, és nem elmenni mellettük, hanem támogatni a magyar írópalántákat, olvasni őket, terjeszteni a hírüket, mert mi, magyarok is tudunk jók lenni. Ezért tartom nagy előrelépésnek a híres Aranymosás regénypályázatot, és minden tiszteletem a Könyvmolyképző Kiadóé, hogy ennyire támogatja és felkarolja a magyar tehetségeket. Kemese Fanni neve is ehhez köthető, és bizony szegényebb lenne a magyar kortárs irodalom A napszemű Pippa Kenn nélkül. Úgyhogy érdemes figyelemmel kísérni akár az idei, akár a tavalyi nyerteseket, mert bizony akadnak köztük hatalmas tehetségek. És az Ulpius-ház is sok magyar írónak adja meg a lehetőséget a publikálásra, és persze most nem a Szepesi Nikolett vagy Zámbó Krisztián-félékre gondolok.

Tehát emberek, olvassatok magyar íróktól is könyveket! Biztosra veszem, hogy mindenki talál a maga számára megfelelő írót, akinek a könyveit majd habzsolni fogja.

7 thoughts on “Magyar íróktól is olvassatok könyveket!

  1. Szerintem teljesen igazad van. Nekem mondjuk egyáltalán nincs előítéletem a magyar írókkal szemben, sőt sok magyar könyvet olvastam, bár régieket főként, viszont Lakatos Levente könyveit szeretném már régóta elolvasni. Ajánlhatok neked egy jó könyvet? Oláh Gábor: Holnap más leszek, szerintem elég reális kép a fiatalokról.

    1. Nagyon jónak néz ki ez a regény, csak nem tudom, hogy nálunk kapható-e, pedig szívesen elolvasnám (mindenesetre holnapután úgyis készülök könyvesboltba, és meglesem). És köszönöm az ajánlást, természetesen mindig szívesen fogadom, ha vki könyvet ajánl :)

  2. Ez a poszt nagyon jó. Manapság tényleg kevés könyvet olvasnak magyar szerzőktől, pedig aztán vannak közöttük nagyon sokan akik világszínvonalat képviselnek, mint pl. Lakatos Levente :D A napszemű Pippa Kenn már régóta érdekel, biztos, hogy elfogom olvasni :)

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

