Kritikáról és kritikusokról

Ismét egy elmélkedős poszt, ismét az én privát véleményem. Mert ha már egy könyvkritikákkal foglalkozó blogot vezetek, illő lenne leírnom, mit is gondolok az egészről, és ez most nemcsak a könyves kritikákra vonatkozik.

Szóval vannak ugye hivatásos és nem hivatásos kritikusok, számomra viszont nem létezik különbség (elvileg az utóbbi lennék én, bár nagyon nem szívesen nevezném magam kritikusnak, inkább csak egy szimpla bloggernek, aki leírja a véleményét egy-egy könyvvel kapcsolatban). Aki ismer már régebbről, az tudja, mennyire nem számítanak nekem a profi kritikaírók, és mennyire nem veszem őket komolyan. Hogy miért? A válasz elég egyértelmű: mert nem az a fontos, hogy az adott film, színdarab, zenei album mennyire nyűgözi le a kritikusokat, hanem az, hogy mennyire nyeri el a nép tetszését. Nem a kritikusoknak készülnek az adott dolgok, hanem a hétköznapi emberek bizonyos rétegének, célcsoportjának, a kritikus pedig csak egyetlen egy ember a hatalmas tömegből. Persze, van némely hatalma, hiszen olvassák őt, és vannak, akik adnak a véleményére, de nem több, mint egy véleményét leíró ürge (és főleg nem különb vagy felsőbbrendűbb egy bloggertől). Attól, hogy neki valami nem tetszik, nem jelenti azt, hogy másnak sem fog tetszeni. Jó példa volt erre a nagy Twilight-őrület: a kritikusok úton-útfélen lehúzták a filmet, gúnyosabbnál gúnyosabb vélemények születtek, de ki hibáztatná őket ezért? Bizonyára nem várhatjuk el, hogy egy negyvenes faszi majd ódákat fog zengeni Edward túlsminkelt arcáról. A tinilányoknak viszont bejött (ahogy akkor nekem is), így a lehúzó kritikusok mit sem számítottak, elég szép bevételt produkált akár a könyv, akár a film.

critics

Ezért tartom sokkal fontosabbnak a hétköznapi ember véleményét, akiknek készült a film/könyv/zene/színdarab, és ezért járok inkább blogokra, mint hivatalos oldalakra. Persze, ott is úgy veszem, egy ember véleménye nem mérvadó, ezért nézem meg inkább több blogger véleményét, illetve, ha a könyvekről van szó, akkor a molyos pontozásokat, és úgy általában a visszhangot. Meg persze egy olyan blogoló pontozását, akinek bízom az ízlésében. Jómagam soha nem olvasok el egy kritikát az adott könyv elolvasása előtt (mégha spoilermentes is), mindig csak a pontozást nézem, vagy az első bekezdésbe kukkantok bele, ahol a blogoló általánosságokat ír le (általában az érzéseit, amit az adott történet kiváltott belőle). Nekem a kritikaolvasás a könyv (és most már a saját kritikám) befejezése után szokott következni. Imádom más véleményét elolvasni, mert mindenki máshogy éli meg a történetet, és más-más dolgot emel ki, és ezáltal jobban meg tudom érteni a könyv lényegét, mert ugye vannak olyan dolgok, amiken átsiklik a figyelmem, tehát nagyszerű rávilágítások lehetnek az ilyenek.

Elejével sok időbe is telt, mire kitaláltam, hogy milyen bejegyzéseket írjak: legyenek spoilermentes ajánlók vagy erősen spoileres kritikák? Én a spoileres kritikák felé hajlottam, de aztán rájöttem, hogy a legtöbb ember nem olyan, mint én, aki csak olvasás után nézi meg a véleményeket, sokan inkább elolvassák az adott regényről szóló bejegyzések teljes egészét, hogy abból leszűrjék, érdemes-e megvenni és elolvasni a könyvet. Ez persze nem is baj, ahogy az LGT-dal is mondja, mindenki másképp csinálja, és így én a kompromisszum mellett döntöttem: igyekszem nem lelőni a poént, és minél kevesebb spoilert belevinni a posztba, viszont néha nem tudok nem spoileres lenni, de azt akkor megpróbálom előre jelezni.

Most ugyan kicsit magam ellen beszélek, de le kell szögeznem: én is ugyanolyan ember vagyok, mint bárki más, tehát ha nekem egy könyv nem tetszik, az csak az én saját véleményem, lehet, hogy más meg odavan érte. Nem muszáj rám hallgatni, viszont, ha úgy érzed, a többi kritika alapján egyezik az ízlésünk, akkor valószínűleg ebben is egyezni fog, így érdemes megfogadni. Persze, így sem száz százalék, de nagyobb az esély.

Összeségében tehát azt mondom, egy ember (főleg egy hivatásos kritikus) véleménye ne befolyásoljon, mindenki nézze meg az általános visszhangot, ha a könyvekről van szó, akkor a molyos vagy goodreadses csillagozásokat, és olyan bloggerek véleményét, akikben bízik. Egy ember véleménye csak egy vélemény, nem kevesebb, nem több a másénál.

Ti mit gondoltok?

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

