Mi szerint pontozzuk a könyveket?

Most, hogy elindítottam ezt a blogot, és múlt hónapban beléptem a GoodReads nevű könyves közösségi oldalra, egyre több könyvet értékelek egytől ötig terjedő intervallumban. Nemrég visszakerestem GR-en pár régen elolvasott könyvet, és elkezdtem azon gondolkodni, hogy mi szerint osztályozzam a még 11-12 évesen olvasott regényeket: mostani felnőtt szemmel, vagy az akkori, olvasás utáni érzéseimre hallgassak? A voksot az utóbbinál tettem le, több okból kifolyólag.

Először is, mivel nagyon sokszor nem emlékszem részletesen a történetre, csak foszlányok maradtak meg a memóriámban, így nem lenne hiteles, ha újraosztályoznám őket mai szemmel. Viszont az érzések, melyeket az adott regény váltott ki, mindmáig megmaradtak. De nem csak a régebbi értékelésemnél hallgatok az érzelmeimre és a benyomásomra, a mostani könyveket is inkább eszerint értékelem – bár itt már számos más tényező is szerepet játszik, például a történet eredetisége (a Crossfire-trilógia első részét ez húzta le)  vagy az írói stílus (igaz, ez kissé befolyásolható a magyar fordítás által, vegyük csak az Ötven árnyalatot). 

Észrevettem, hogy egyre többen ellenzik ezeket a blogos pontozásokat, mivel elég nehéz reális maradni. Van ugyanis, mikor úgy gondoljuk, hogy viszonylag jól értékeltünk egy könyvet abban a pillanatban, visszaolvasunk egy másik bejegyzést egy másik kritikával és éppannyi ponttal, s rájövünk, hogy a mostani regény jobb/rosszabb volt, mint azonos ponttal ez a régebbi. Nehéz a viszonyítás, ezért igazából magát az osztályzást nem kellene véresen komolyan venni, hanem elolvasni hozzá a kritikát, és úgy eldönteni, hogy a kritikaírónak hogy tetszett az adott mű. Én például képes vagyok arra is, hogy egy adott könyvsorozaton belül értékeljek viszonyítási alapon. Jó példa erre a Harry Potter. A kedvenc részeim ugyanis a hármas és a hatos voltak, ezért azokat 5 ponttal jutalmaztam, míg a többit csak néggyel. Másrészt viszont most a Szent Johanna gimi első részét is négy pontra értékeltem, azonban a Harry Potter bármelyik része sokkal jobb, mint a Szent Johanna, a pontszám mégis azonos.

Így tehát tényleg ne vegyétek túl komolyan a saját pontozásom se itt, se a GoodReads-en, csupán azért csinálom ezt az egészet, hogy legyen valamilyen rendszer és támpont a kritikáknál, ha példának okáért a kedvenceimet keresed, akkor ne a “2 alma” címkére kattints.

Reklámok

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

