Laura D: Szex és tandíj

szex-es-tandijMEGJELENÉS: 2008
OLDALSZÁM: 316 oldal
KIADÓ: Ulpius-ház

Laura vagyok, tizenkilenc éves egyetemi hallgató. Prostituált lettem, hogy tanulhassak. Az események különös láncolatában úgy történt meg egyik dolog a másik után, hogy szinte észre sem vettem, mibe sodródtam bele …` Az álnéven író diáklány blogban mesél kettős életéről: nappal lelkiismeretes egyetemista, szülei mintagyermeke, éjszaka alkalmi prostituált, aki 100 euróért árulja a testét; így keresi meg a lakbérre, ennivalóra, jegyzetekre valót. Pedig a beiratkozáskor még azt remélte, hogy élete legszebb időszaka veszi kezdetét. Hogyan jutott idáig? Laura kíméletlen őszinteséggel ír a szüleinek kiagyalt hazugságokról, az internetes szexchatekről, a szolgálatait igénybe vevő perverzekről és lúzerekről, és persze a szexről, ami örömöt nem, de átmeneti anyagi biztonságot kínált neki. A Szex és tandíj az utóbbi idők egyik legnagyobb botránykönyve volt Franciaországban, ahol közel félszáz ezer diák kényszerül alkalmi prostitúcióra. Laura D. egy közülük, akinek szerte a világban vannak sorstársai, így hazánkban is.

Múlt héten, lényegében egy nap alatt kiolvastam Laura D. Szex és tandíj című regényféleségét, és meg kell mondjam, az emberi ostobaság határtalan. Már ha tényleg igaz történetről van szó, és minden úgy történt, ahogy a könyvben megjelent, amit kétlek, hiszen az írónő nagyon vigyázott már a könyvben is arra, nehogy lelepleződjön a szülei előtt. Viszont ha mindent részletesen leírt a szüleiről és a szüleivel alkotott viszonyáról, akkor ki az a hülye, aki nem ismer saját magára és a lányára? Na de ne szaladjunk ennyire előre.

A könyv a diákprostitúcióról szól. Laura egy önmagát sajnáló személy, akinek nagyratörő álmai vannak: szeretne tanulni és lediplomázni, de az egyetemhez pénz kell. A szülei nem tudják kellőképpen támogatni, a pasija kihasználja anyagilag, nincs pénze még kajára sem, ezért egy netes hirdetés hatására prosti lesz. Körülbelül ennyi nagyvonalakban a történet, de persze koránt sem ennyire egyszerű minden. 

Én esküszöm, hogy nagyon sajnáltam őt az első oldalakon. Még majdnem meg is könnyeztem, amikor bemutatta az életét: hogy mennyire várta az egyetemre való beiratkozást, de a sok befizetésre váró pénz mennyire megviselte, mivel szüleinek ez hatalmas összegeket jelent. Hogy mennyire megalázta a középiskolás tanára, és emiatt nem volt hajlandó nappali tagozaton befejezni a végzős évet, és az egyetemtől várta a fellélegzést. Hogy milyen önző volt a pasija, akinek szülei mindent a segge alá nyomtak, mégsem segített egy kicsit se a lánynak, elnézte, hogy beleszakad a munkába, és elkért tőle minden egyes eurót még kajára is, hogy ő aztán elmulatozhassa. A lány meg csak tanult, dolgozott, tanult, dolgozott, és közben éhezett, hogy azon is spóroljon.

Igen, ez engem is meghatott, sőt, még azt is elnéztem volna a lánynak, mikor az első kuncsaftjával volt: nem történt meg maga az aktus, mivel az “ügyfél” látta, hogy a lány nagyon kezdő és félős. Ennek ellenére az eset után Laura megfogadta, hogy sosem csinál többé ilyet,  de persze nem tudott ellenállni a gyorsan jött pénz lehetőségének. És ekkor kezdtem gondolkodni én is.

A második kuncsaft az előzővel ellentétben egy fiatal srác volt, akit Laura úgy jellemzett, hogy az a tipikus lúzer, akit ő és a barátnői tuti kinevetnének, ha közeledne feléjük. Ekkor esett le az egész, hogy nem egy szegény, ártatlan lányról beszélünk, aki a valóság áldozata, hanem egy nagyképű és másokon átgázoló emberről. És ekkor tudatosult bennem az is, ami aztán a könyv végéig egy hatalmas kérdőjelként lebegett felettem: egy olasz-spanyol szakos lány, akinek a dolga nem más, mint a rengeteg kötelező olvasmány elolvasása, illetve előadásokra való bejárás, az mi a fenéért járt egyetemre? Jó, ez most kicsit hülyén hangzik, de mindjárt megmagyarázom. Laura ugyanis egész végig azt szajkózta, hogy ő nagyon, de nagyon akar tanulni, ezért akart járni egyetemre, és még véletlenül sem azért, hogy papírja legyen róla. Az apja Spanyolországból szökött Franciaországba, így az apjától tökéletesen megtanult spanyolul, és természetesen az olaszt is beszélte. Az egyetemen sem csinált mást, mint könyveket olvasott (ezt is sokszor elmondta, hiszen mindig azt panaszkodta, hogy miből fogja azt a rengeteg könyvet megvenni, ha még ételre sincs pénze), és a könyvek elemzéséből állt többek között a vizsgája. De akkor kérdem én: mi a fenéért kell ahhoz egyetem, hogy az ember könyveket olvasson és kielemezze őket, ha nem számít neki a diploma és könyveket egyetem nélkül is lehet olvasni? És mi a jó büdös fenéért kell emiatt eladni az embernek a testét, és vele együtt a lelkét is? Akkor mégiscsak a papír számít, csak ezt még saját magának sem vallotta volna be? Vagy olyan hülye, hogy erre nem jött még rá?

Tele vagyok kérdőjelekkel a könyvet illetően, ráadásul a lezárással sem vagyok megelégedve. Mindenesetre azt sikerült megtudnom, hogy ahhoz tényleg nagyon erkölcstelennek kell lenni, hogy az ember az egyetem miatt legyen prostituált: a diploma mint ok a prostitúcióra nagyon-nagyon nem jó. Az egyetem ugyanis tényleg csak formalitás: nem minden esetben lesz tőle okosabb az ember, ráadásul még biztos sem lehetsz abban, hogy az elvégzése után lesz munkád. Így komolyan, nem lenne egyszerűbb tisztességes munkát vállalni egyetemre való beiratkozás helyett és közben önszorgalomból tanulni? Főleg egy olyan szakot, amit nyugodtan lehet otthon is tanulni, nem igényel olyan gyakorlatokat, mint nálunk a labor. Tehát az egyetem számomra nem egy tisztességes ok arra, hogy az ember prostinak álljon, és Laura hiába fordult az önsajnálatba, engem már nem tudott meghatni.

ÉRTÉKELÉSEM: almaalmaalma

A VÉLEMÉNYED NE TARTSD MAGADBAN!

